Nowa fala celebrytów, czyli jak robić biznes...
Z pewnością żyjemy w interesujących czasach, skoro bawiąc się z psem można zarobić 400 tys. zł. Internet stwarza nieograniczone możliwości dla wschodzącego biznesu.
Telewizja nie przyciąga już młodzieży. Nowe pokolenie chce wywierać wpływ na rozwój marki poprzez komentowanie i samodzielny dobór materiału, który chce oglądać. W Polsce dynamicznie rośnie rynek reklamy internetowej. Nie jest to zaskakujące, skoro za reklamę telewizyjną płaci się nieporównywalnie więcej niż za internetową. Firmy, które pośredniczą w spredaży reklam u youtuberów już depczą po piętach telewizji.
Przykładem na wykorzystanie sieci do promocji marki jest Hoop, który zdecydował się przenieść praktycznie cały swój reklamowy budżet do Internetu. Można się spodziewać, że śladem tej firmy pójdą też inne, bo rynek jest wciąż nienasycony.
Z bycia youtuberem można nie tylko się utrzymać, ale także zarabiać spore pieniądze. Jak to się robi? Trzeba tworzyć oryginalne filmy i być systematycznym, ale zarabia się na reklamach. Im więcej wyświetleń i reklam, tym więcej można zarobić.
Najpolularniejszy youtuber na świecie ma 25 lat i komentuje gry komputerowe. W Internecie znany jest jako PewDiePie. Jego popularność sięga 31 milionów subskrybentów, a łączna liczba wyświetleń jego kanału przekracza 6,2 mld.
Dziś najbardziej rozpoznawanym psem w Polsce nie jest Szarik czy Komisarz Aleks, a Chica, znana jako „Spider Dog”. Produkcja Sylwestra Wardęgi jest pierwszym polskim filmem na YouTube, który przekroczył 100 mln wyświetleń. Film został opublikowany także zagranicą w BBC „Daily Mail” i w serwisie internetowym magazynu „Time”.
Dobrze powodzi się także AbstrachujeTV, które dziś można nazwać prężnie rozwijającym się przedsiębiorstwem. Kanał firmy obserwuje ponad 1,4 mln użytkowników, a lepszy wynik w Polsce osiągnął tylko Wardęga (2,5 mln).
„Polimaty” Radosława Kotarskiego również odniosły bardzo duży sukces. Autor, wraz z Barbarą Sołtysińską postanowaił założyć LifeTube, która jest niekwestionowanym liderem wśród firm opiekujących się internetowymi gwiazdami.
Znanych w Polsce youtuberów jest ok. 50. Mogą oni liczyć na pomoc firm medialnych, które pośredniczą w kontaktach z reklamodawcami i w promocji filmów. Takimi partnerami jest sieć Agora Internet Artist, Independent Digital, Mediakraft czy BrandTube. Liderem pozostaje jednak LifeTube, która opiekuje się m.in. Sylwestrem Wardęgą.
Nowe gwiazdy kreuje teraz Internet. YouTube co raz częściej podbiera stacjom telewizyjnym budżety reklamowe. A więc czy nadchodzi zmierzch telewizji?
Agnieszka Piątkowska - Gemini Polska - 1 grudnia 2014